З досвіду роботи


  • Використання інтерактивних технологій на уроках географії 

« Реформування освіти має на меті зробити її більш якісною та доступною для учнів. Найширші можливості для цього має поступовий перехід до програмного комп’ютерного вивчення шкільних предметів».
(Із Національної доктрини розвитку освіти України ХХІ ст..).
Медіа освіта орієнтована на підготовку молоді до життя в нових інформаційних умовах, до повноцінного сприймання різноманітної інформації, оволодіння способами спілкування на основі сучасних інформаційних технологій, уміння критично осмислювати інформацію.
Метою нашого закладу, а відповідно і моєю  є:
  • навчити вчитися;
  • навчити жити;
  • навчити працювати і бути конкурентоздатним на ринку праці. 
  • Основною формою організації навчально-виховного процесу був і є урок, якому відводиться 98% всього навчального часу. Тому учитель повинен постійно вдосконалювати методи роботи на уроках з дітьми, щоб постійно викликати інтерес учнів до уроку.
  • Сучасний етап розвитку суспільства багатьма вченими характеризується, по перше, як етап нової цільової орієнтації на розвиток інтелектуального, творчого потенціалу особистості, по друге, як етап формування в суспільній свідомості нової наукової картини світу і нового наукового світогляду. Розвиток творчого потенціалу особистості, формування в учнів досвіду творчої діяльності є найважливішим завданням сучасної шкільної освіти, адже завдання творчого рівня навченості (теоретичні та практичні, проблемні, навчально- та науково-дослідницькі) є комплексними і вимагають для свого вирішення використання знань і методів багатьох навчальних дисциплін. Наслідком їх виконання є отримання учнями нових знань та інтелектуальний розвиток. Вибір методів навчання залежить від навчально-виховної мети і змісту уроку, рівня підготовки учнів, наявних наочних засобів навчання.
    До цього часу виділялись активна і пасивна моделі навчання, залежно від участі учнів у навчальній діяльності. До цієї класифікації зараз додають інтерактивне навчання як певний різновид активного, який має свої особливості та закономірності.
    Інтерактивні підходи до навчання не нові для української школи. Вони використовувалися ще в перші десятиліття минулого століття й були поширені в педагогіці та практиці української школи.
    Сутність інтерактивного навчання полягає в тому,що навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це спів навчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і учитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання. Воно ефективно сприяє формуванню цінностей, навичок і вмінь, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
    Для інтерактивного навчання характерне досягнення навчальних досягнень шляхом упровадження інноваційних технологій, пошуку відповіді на запитання»Як навчити? Як створити умови?».
    Інтерактивні методи навчання передбачають застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. Учень виступає «суб'єктом» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем.
    Основними методами цього навчання є: самостійна робота, проблемні й творчі завдання, що розвивають творче мислення (часто домашні випереджаючі завдання0, питання учня до вчителя, до інших учнів, питання вчителя до учня.
    Є й недоліки інтерактивного навчання: за великий проміжок часу розглядається невеликий обсяг інформації.
    Коли на уроці розглядається великий обсяг інформації, то вчителеві краще застосовувати методи пасивного навчання, хоча на етапі перевірки раніше вивченого матеріалу можна використати і інтерактивні методи. Якщо порівняти глибину вивчення навчального змісту, то при інтерактивному навчанні учні засвоюють усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінку),відсоток засвоєння матеріалу високий. Викладач має менший контроль над обсягом і глибиною вивчення, часом і перебігом навчання, тому і результати роботи тих, хто навчається, менш передбачувані. При активному навчанні педагог сильніше розкривається перед учнями, виступає як лідер, організатор, тай учні краще розкриваються перед учителем. В процесі навчання, коли застосовуються інтерактивні методи, учні активно приймають важливі рішення стосовно процесу навчання і це виховує в них почутті відповідальності і значимості власних дій. Учні самі мотивують, оцінюють свою діяльність.
    У сучасному світі неможливо одній людині знати все навіть в окремій галузі знання. Учням потрібні нові навички: думати, розуміти сутність речей, осмислювати ідеї й концепції і вміти шукати потрібну інформацію, тлумачити її і застосовувати за конкретних умов. Саме цьому сприяють інтерактивні технології. Інтерактивне навчання  дає можливість збільшити відсоток засвоєння матеріалу, впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю (дії, практику).
    Застосування інтерактивних технологій вимагає старанної підготовки вчителя й учнів. Вони повинні навчитися успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати власні думки, переконувати й бути переконливими й толерантними, розуміти інших, ставити запитання й відповідати на них.
    Сучасний урок - це продуктивний урок, на якому учень відтворює набуті раніше знання під час опанування нового змісту предмета. Засвоює практичні дії, формує світогляд, самостійність, активність, творче мислення.
    На своїх уроках я застосовую різноманітні форми й методи навчання, прагну, щоб кожен учень був активним його учасником. Викладання повинно спрямовуватися не тільки на розширення обсягу знань з предмета, його структурування, інтегрування, узагальнення, а також на постійне перетворення набутого кожним учнем суб'єктивного досвіду.
    Звичайно, кожний урок - це складна організаційно-методична схема, всі компоненти якої взаємопов'язані і взаємозумовлені. Водночас урок - це завершений, самостійний фрагмент освіти зі своїми задачами і результатами. І кожен урок дає змогу зробити висновки про стиль роботи вчителя, розкриває його методичний почерк. Адже вчитель - це творець уроку, а учні в класі - його асистенти, без яких не відбувається навчальне дійство.
    Сучасні уроки відзначаються різноманіттям форм організації навчання: лекції, семінари,практикуми, ігри, конференції, презентації тощо. Кожен урок - це ще одна сходинка до храму знань і умінь.
    У своїй педагогічній роботі я широко використовую під час проведення уроків географії інтерактивні технології. 


ЗАСТОСУВАННЯ  ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ ЗДІЙСНЮЮ В ТАКИХ НАПРЯМКАХ:

Апробація та застосування програмних засобів навчання:
а.      Економічна і соціальна географія України 9 клас(Нова школа);
б.      Географія материків та океанів 7 клас(ЗАТ Транспортні системи);
в.       Фізична географія України 8 клас (ЗАТ Транспортні системи);
г.       Географія 6 клас(ЗАТ Транспортні системи);
д.      Географія . Готуйся серйозно ЗНО(ТМ Розумники).
е.       Тренувальні тести для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з Географії. Версія 1.0( ДП «ІПІТ» 2008 Топузов О.М. Назаренко Т.Г Капіруліна С.Л.)
Програмні засоби мають велику кількість переваг і створюють комфортне середовище для навчання:
Ø  Розширюють інформаційний , наочний і методичний арсенал учителя.
Ø  Уроки містять велику кількість якісних зображень і відео фрагментів.
Ø  ППЗ можна використовувати і у школі, і у дома, можна демонструвати на моніторі комп’ютера, телевізора чи на проекторі.

Бібліотека електронних наочностей» Географія 7 – 11 клас»
З її допомогою можна самостійно компонувати наочності добавляти свої , моделювати урок та створювати різнопланові тестові завдання. Бібліотека електронних наочностей включає компоненти, що розкривають сутність географічних понять та закономірностей:
  • фотографії експонатів, географічних об’єктів, портрети вчених-географів і мандрівників, цікаві анімаційні відео географічних процесів та явищ, об’єкти віртуальної реальності;
  • анімаційні моделі географічних об’єктів, процесів, явищ;
  • інтерактивні картосхеми, конструктор контурних карт, моделі форм рельєфу;
  • різноманітні таблиці, схеми, діаграми, пояснювальні тексти.




Розробка електронного супроводу уроків.
Використовуючи програми PowerPoint, створюю презентації в яких можна показати всю різноманітність  природи та  органічного світу з будь-якої теми. До створення презентацій широко залучаю і учнів при виконанні ними щорічних творчих робіт з географії. Учні реалізують своє бачення теми та  демонструють наочний матеріал. Така форма роботи з учнями активізує їх пізнавальну діяльність, розвиває творче мислення , спонукає до самостійної пошукової роботи.
Робота з тестовими програмними засобами навчання.

Для перевірки рівня засвоєння знань учнями використовую тести з використанням комп’ютерних технологій, як готових  так і самостійно створених.

Немає коментарів:

Дописати коментар