Календарне планування

ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
Загальна географія
6 клас
(70 годин, 2 години на тиждень)
Календарне планування розроблено згідно за навчальною програмою Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. 6-9 класи. К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. до якої внесено зміни, пов’язані з розвантаженням змістовної частини  (Наказ МОН України № 585 від 29.05.2015 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня», та надано гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки»)

№ з/п
Дата
Корекція дати
Тема уроку
Примітки
І семестр
Вступ (2 години)
1.


Географія як наука про Землю, її природу, населення та його господарську діяльність, про взаємодію природи і людства. Значення географічних знань та вмінь для учня.

2.


Основні друковані та електронні джерела географічної інформації. Роль різних засобів географічної інформації в розширенні географічних знань. Географічні дослідження. Особливості організації власних географічних спостережень.
Дослідження
Спостереження за змінами у природі

РОЗДІЛ І. Розвиток географічних знань про Землю.( 5 годин)
3.


Тема 1. Уявлення про Землю в давнину. Уявлення про Землю єгиптян, вавилонян, індійців, греків, римлян, слов’ян. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея.

4.


Тема 2. Відкриття нових Земель та навколосвітні подорожі. Подорожі вікінгів, Подорожі Марко Поло. Пошуки морського шляху до Індії.

5.


Відкриття Америки Х. Колумбом. Перша навколосвітня подорож під керівництвом Ф. Магеллана.

6.


Навколосвітні експедиції, їх географічне значення. Дж. Кук, І. Крузенштерн і Ю. Лисянський. Відкриття Австралії і Антарктиди.

7.


Тема 3. Сучасні дослідження. Дослідження Землі у ХХ – на початку ХХІ ст. Сучасні туристичні подорожі як засіб відкриття Землі кожною людиною.

8.


Перевірка знань з теми.

РОЗДІЛ ІІ. Земля на плані і карті. (12 годин)
9.


Тема 1. Орієнтування на місцевості. Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості.

10.


Компас. Поняття про азимут.

11.


Тема 2. Способи зображення Землі. Особливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, космічних знімках, картах, аерознімках, планах (зіставлення обрисів материків, морів та океанів, великих островів та півостровів на глобусі, фізичній карті півкуль і глобальних космічних знімках).

12.


Масштаб та його види.
Практична робота №1. «Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу».

13


Абсолютна і відносна висота місцевості.

14.


План, його основні ознаки. Умовні знаки плану. Визначення напрямків на плані.

15.


Складання плану за допомогою умовних топографічних знаків.

16.


Карти, їх елементи. Легенда карти. Класифікація карт за масштабом, змістом та просторовим охопленням. Географічні атласи. Практичне значення карт.

17.


Тема 3. Географічні координати. Градусна сітка на глобусі та географічній карті. Поняття про географічні координати: широту (південна, північна), та довготу (західна, східна). Правила відліку географічної широти і довготи.

18.


Правила відліку географічної широти і довготи. Географічні координати свого населеного пункту.

19.


Практична робота № 2. «Визначення географічних координат за географічною картою».

20.


Узагальнення знань учнів

РОЗДІЛ ІІІ. Оболонки Землі  (41 год)
Тема 1. Літосфера. (13 год)
21.


Внутрішня будова Землі.

22.


Будова літосфери, її властивості.

23.


Літосферні плити, наслідки їх переміщення.

24.


Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори. Землетруси.

25.


Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі. Практична робота № 3 (початок). «Позначення на контурній карті гір, рівнин, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів».

26.


Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної кори. Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків.

27.


Абсолютна і відносна висота місцевості, способи їх визначення за картами і планами. Горизонталі та шкала висот.

28.


Основні форми рельєфу суходолу – гори і рівнини. Різноманітність та утворення рівнин на суходолі. Найбільші за площею рівнини світу

29.


Різноманітність та утворення гір на суходолі. Найвищі і найдовші гори світу. Практична робота № 3. «Позначення на контурній карті гір, рівнин, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів».

30.


Рельєф дна океану. Серединно-океанічні хребти – найвищі і найдовші гори Світового океану. Практична робота № 3. «Позначення на контурній карті гір, рівнин, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів».

31.


Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона. Узагальнення знань з теми.

32.


Узагальнення знань учнів

Тема 2. Атмосфера. (12 годин)
33.


Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері.
.
34.


Добовий і річний хід температури повітря, причини їх коливання. Карта ізотерм Теплові пояси Землі. Практичне значення вимірювання температури повітря. Способи регулювання температури повітря в домашніх умовах». Практична робота № 4. «Розв’язування задач на зміну температури повітря й атмосферного тиску з висотою, вологості».

35.


Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни в атмосфері. Вимірювання атмосферного тиску.

36.


Вітер: причини виникнення, напрям, сила, швидкість, їх визначення за допомогою сучасних приладів та на око (візуально). Місцеві вітри.

37.


Вода в атмосфері: випаровування, абсолютна і відносна вологість повітря, зміна вологості повітря залежно від температури. Способи регулювання вологості повітря в домашніх умовах.

38.


Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність.

39.


Опади, що випадають з хмар та повітря, їх види, способи вимірювання. Карта розподілу опадів.

40.


Практична робота № 5. «Складання графіка зміни температури повітря, рози вітрів, діаграм хмарності, діаграм опадів, їх аналіз».

41


Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди.

42.


Клімат. Основні кліматичні показники. Карта кліматичних поясів. Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу і клімат.

43.


Дослідження: аналіз погоди в різних місцях світу за одну добу з використанням різних джерел інформації.

44.


Узагальнення знань учнів

Тема 3. Гідросфера. (13 годин)
45.


Загальна кількість води на Землі, її розподіл між частинами гідросфери. Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Шкала глибин, визначення глибин океанів і морів.

46.


Острови в океані. Властивості вод Світового океану. 
Практична робота №6. «Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів, півостровів; річок, озер, водоспадів».

47.


Рухи води в Океані. Життя в океанах і морях. Багатства вод Світового океану. Океан та людина.

48.


Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейну і найповноводніші річки світу.
 Практична робота №6. «Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів, півостровів; річок, озер, водоспадів».

49.


Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок.
Практична робота №6. «Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів, півострові; річок, озер, водоспадів».

50.


Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші і найглибші озера земної кулі. Практична робота №6. «Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів, півострові; річок, озер, водоспадів».

51.


Болота, особливості їх утворення та поширення.

52.


Штучні водойми: ставки, водосховища, канали.

53.


Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Особливості поширення і утворення льодовиків. Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння. Утворення і поширення багаторічної мерзлоти.

54.


Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні і мінеральні води.

55.


Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу.

56.


Узагальнення знань учнів

Тема 4. Біосфера та ґрунти. ( 2 години)
57.


Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.

58.


Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів. Вплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив, рослинний і тваринний світ суходолу та океану.

Тема 5. Природні комплекси. (3 години)
59.


Природні комплекси (ландшафти) як наслідки взаємозв’язків компонентів природи. Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості, закономірності розвитку.

60.


Природні зони землі. Особливості природних зон екваторіальних, помірних, тропічних, полярних широт.

61.


Практична робота № 7
Складання опису одного з природних комплексів своєї місцевості (за типовим планом)


РОЗДІЛ ІV. Планета людей. (5 годин)
62.


Тема 1. Кількість і розміщення населення Землі. Кількість населення Землі. Розміщення населення на Землі. Найбільш заселені території земної кулі.

63


Людські раси. Дослідження М.М. Міклухо-Маклая. Найчисленніші народи світу.

64.


Тема 2. Держави світу. Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу та держави-сусіди України на політичній карті світу.

65


Практична робота №8. «Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав та їх столиць».

66.


Тема 3. Вплив людини на природу. Зміни складових географічної оболонки людством. Зміни природних комплексів Землі. Забруднення довкілля та його охорона.

67


Дослідження: розробка міні-проекту з утилізації побутових відходів.

68.


Узагальнення знань учнів.

69


Урок –подорож «Країна географія»

70







ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
 7 клас
ГЕОГРАФІЯ
«МАТЕРИКИ ТА ОКЕАНИ»
(70 годин, 2 години на тиждень)
уроку
Дата
Тема уроку
Примітки
ВСТУП (2 год)
1

Материки та океани як об’єкти вивчення регіональної географії. Співвідношення на Землі материків та океанів. Материки і частини світу.

2

Джерела географічної інформації про материки та океани. Карти материків та океанів, їх класифікація за масштабом, просторовим охопленням, змістом і призначенням.

РОЗДІЛ І. Закономірності формування природи материків та океанів. (9 годин)
Тема 1. Форма і рухи Землі. (2 год)
3

Куляста форма Землі та її географічні наслідки.

4

Рухи Землі, їх наслідки

Тема 2. Материки та океани – великі природні комплекси географічної оболонки. (7 годин)
5

Походження материків та океанічних западин внаслідок руху літосферних плит. Геологічні ери та епохи горотворення.

6

Тектонічні структури: платформи та області складчастості.
Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і в океанах.
Практична робота 1
Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу.  

7

Вплив підстильної поверхні на клімат. Закономірності зміни температури повітря і поверхневих вод океанів.

8

Повітряні маси, їх властивості та переміщення. Загальна циркуляція повітряних мас. Закономірності розподілу атмосферних опадів.
Водні маси, їх властивості, закономірності переміщення океанічних течій.
Дослідження
Взаємодія Світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки

9

Кліматичні пояси і типи клімату Землі.

10

Природні комплекси материків та океанів. Широтна зональність і вертикальна поясність.

11

Урок узагальнення знань

РОЗДІЛ ІІ. Материки тропічних широт. (21 година)

Тема 1. Африка.  (9 годин)
12

Географічне положення.
Практична робота  2.
Визначення географічних координат крайніх точок та протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід.
Практична робота  3. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки.

13

Дослідження та освоєння материка.

14

Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини.
Практична робота  3. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки. (продовження)

15

Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату.
Практична робота  4.
Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами.

16

Води суходолу. Використання водних ресурсів.
Практична робота  3. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки.  (закінчення)

17

Природні зони, закономірності їх розміщення.

18

Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО

19

Населення. Держави. Зв’язки України з державами Африканського континенту.

20

Урок узагальнення знань

Тема 2. Південна Америка (8 годин)
21

Географічне положення. Дослідження та освоєння материка
Практична робота  5
Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка.

22

Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Практична робота  5
Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. (продовження)

23

Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату.
Практична робота  6
Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами.

24

Води суходолу.
Практична робота  5
Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. (закінчення)

25

Природні зони. Вертикальна поясність Анд.
Дослідження
Природні унікуми Південної Америки

26

Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти Південної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО.

27

Населення. Держави. Зв’язки України з державами

28

Урок узагальнення знань

Тема 3. Австралія. (4 години)
29

Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини.
Практична робота  7
Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії

30

Клімат. Води суходолу.
Практична робота  7
Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії. (закінчення)

31

Унікальність рослинності і тваринного світу. Природні зони. Зміна природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти Австралії, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО.

32

Населення, його склад та розміщення. Австралія – країна-материк. Україна й Австралія.

33

Урок узагальнення знань за І семестр

РОЗДІЛ ІІІ. Полярний материк планети. (2 години)

Тема 1. Загальні відомості про Антарктиду. (1 година)
34

Географічне положення. Дослідження материка. Українська дослідна станція «Академік Вернадський». Міжнародний статус материка. Антарктида й Антарктика.

Тема 2. Природа материка. (1 година)
35

Тектонічна будова, рельєф, клімат, рослинний і тваринний світ Антарктиди. Природні багатства, їх використання. Екологічні проблеми материка.
Практична робота 8
 Позначення на контурній карті  географічних об`єктів Антарктиди.

РОЗДІЛ ІV. Материки Північної півкулі (23 години)
Тема 1. Північна Америка. (8 годин)
36

Географічне положення. Історія відкриття та освоєння
Практична робота 9
Позначення на контурній карті географічних об'єктів Північної Америки.

37

Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини
Практична робота 9
Позначення на контурній карті географічних об'єктів Північної Америки (продовження)

38

Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату.

39

Води суходолу.
Практична робота  9
Позначення на контурній карті географічних об'єктів Північної Америки (закінчення)

40

Природні зони. Вертикальна поясність в горах материка.

41

Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, занесені до Списку  природної  спадщини  ЮНЕСКО.
Дослідження
Розробка та обґрунтування маршруту, що проходить через об'єкти  Північної Америки, занесені до Списку природної спадщини ЮНЕСКО.

42

Населення. Держави.  Україна і держави  Північної Америки

43

Урок узагальнення знань

Тема 2. Євразія (15 годин)
44

Географічне положення. Поділ Євразії на дві частини світу. Практична робота 10  Позначення на контурній карті  географічних об’єктів Євразії.

45

Дослідження та освоєння материка.

46

Тектонічна будова.

47

Рельєф, роль внутрішніх і зовнішніх  сил у його формуванні.
Практична робота 10 Позначення на контурній карті  географічних об’єктів Євразії. (продовження)

48

Корисні копалини Євразії.  

49

Загальні риси клімату материка.

50

Кліматичні пояси і типи клімату.
Практична робота 11  
Визначення типів клімату у межах помірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм.

51

Води суходолу.
Практична робота 10 Позначення на контурній карті  географічних об’єктів Євразії. (закінчення)

52

Природні зони. Вертикальна поясність.

53

Зміни природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти, занесені до Списку  природної  спадщини  ЮНЕСКО

54

Населення Євразії.

55

Держави. Найбільші держави Європи. Зв’язки України з країнами Європи. 

56

Держави. Найбільші держави Азії. Зв’язки України з країнами Азії. 

57

Дослідження
1.       Здійснення уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів та природних комплексів

58

Урок узагальнення знань

РОЗДІЛ V. Океани
Тема 1. Тихий океан(2 години)
59

Географічне положення. Острови в Тихому океані, їх походження. Рельєф дна. Клімат і води.  Органічний світ і природні ресурси. Охорона природи океану.

60

Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків. Острови в Тихому океані, їх природні особливості.
Практична робота 12
 Позначення географічних об’єктів та течій океану на контурній карті.

Тема 2. Атлантичний океан (1 година)
61

Географічне положення океану. Рельєф дна. Клімат і води.  Органічний світ і природні ресурси, їх використання. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків.
Практична робота 12
 Позначення географічних об’єктів та течій океану на контурній карті.

Тема 3. Індійський океан (1 година)
62

Географічне положення океану. Рельєф дна. Клімат і води.  Органічний світ і природні ресурси. Види господарської діяльності в океані. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків.
Практична робота 12
 Позначення географічних об’єктів та течій океану на контурній карті.

Тема 4. Північний Льодовитий океан (1 година)
63

Географічне положення Північного Льодовитого  океану у високих широтах. Історія географічних досліджень океану. Рельєф дна. Клімат і води. Льодовий режим океану.  Органічний світ і природні ресурси. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків.
Практична робота 12
 Позначення географічних об’єктів та течій океану на контурній карті.

64

Урок узагальнення знань

РОЗДІЛ VI. Вплив людини на природу материків і океанів.
Тема 1. Використання природних багатств материків і океанів.
65

Природні багатства  материків та океанів, їх основні види. Наслідки використання ресурсів людиною.
 Порушення природної рівноваги. Антропогенні  ландшафти.



Тема 2. Екологічні проблеми материків та океанів.

66

Забруднення навколишнього середовища. Види забруднення, основні джерела їх надходження. Міжнародне співробітництво у розв’язуванні екологічних проблем. Міжнародні організації з охорони природи.

67

Дослідження
Шляхи розв’язування екологічних проблем.

68

Узагальнення й систематизації

69-70

Резерв


Календарне планування розроблено згідно з  навчальною програмою до якої внесено зміни, пов’язані з розвантаженням змістовної частини  (Наказ МОН України № 585 від 29.05.2015 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня», та надано гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки.

Немає коментарів:

Дописати коментар